woensdag 7 december 2011

Kus van een olifant en brandgevaar

Na de opening van vrijdag hadden we zaterdag en zondag een vrij weekend! Heerlijk om even bij te tanken van deze hektische week. Zaterdag gingen we eerst naar de Sterkfontein Caves, in the Cradle of Human Kind. Voor Alyson en mij de tweede keer maar zeker nog steeds indrukwekkend dat hier de oorsprong van de mensheid ligt. Vervolgens gingen we via Hartbeespoortdam naar een olifant opvangpark. Hier worden weesolifanten die slachtoffer zijn van oa de jacht, opgevangen en het doel is om op termijn, als de olifanten een nieuwe familieband hebben opgebouwd, ze weer in de natuur uit te zetten. We hadden drie hele bijzondere uren met deze enorme beesten. Een workshop waar we ze konden aanraken en konden voelen hoe gespierd hun slurf is of hoe scherp de haren van hun staart. Tot slot kregen we een kus van de olifant (en daarna zat mijn gezicht helemaal onder de modder :-) ).

Gekust door een olifant!
Zondag heb ik de hele dag foto's uitgezocht en gewerkt. Deze week is het team verder gegaan met het bezoeken van creches en shacks. Maandagmiddag heb ik een meeting gehad met de journalisten Palesa en Articia. Ondanks hun toezeggingen om een plan te maken voor het volgen van het team in het kader van hun laatste assignment, hebben ze niks gedaan en ik wil weten waarom. Na een aanvaring met Betty is de motivatie totaal verdwenen en hebben ze er allemaal de brui aan gegeven. Ik probeer ze te coachen door diverse vragen te stellen en ook nu weer loop ik aan tegen de cultuurverschillen. Het verbaast me dat ze het erbij hebben laten zitten want het resultaat is nu dat ze na een jaar geen certificaat krijgen omdat ze niet alle assignment hebben volbracht. Zonde van de tijd en energie die ze erin hebben gestopt. Uiteindelijk vraagt Palesa of ze alsnog het team mag volgen om er een artikel over te schrijven. Ik laat ze even in het ongewisse door te zeggen dat ik dit eerst moet overleggen met Paul. 's Avonds overleg ik met hem en besluiten we deze 2 een laatste kans te geven en ze zijn maar wat blij als ik ze bel om de volgende ochtend om 9 uur te verschijnen. Ik neem dinsdag 2 Tshirts voor ze mee zodat ze net als wij herkenbaar zijn als vrijwilligers voor Project Hope UK. Articia gaat met ons mee naar de shacks.

Mary en Barbara met journliste Articia

Barbara vertelt dat dit geen goede fles is voor paraffine

Articia interviewt Barbara

We onderzoeken in hoeverre men op de hoogte is van veiligheid rond het gebruik van paraffine en geven voorlichting. Dit is ingegeven door de presentatie die we vorige week hebben bijgewoond waarin we schokkende cijfers te zien kregen over het aantal ongelukken met paraffine. Ook tijdens het Tshepo festival hebben we talloze kinderen gezien met brandwonden wat aangeeft hoe groot het probleem is. Joe vertelde ons dat alleen dit weekend al meer dan 140 mensen zijn omgekomen door branden in shacks....Wij ontmoeten een man die zijn hele hand verbrand heeft afgelopen zaterdag toen een kaars omviel terwijl hij met paraffine bezig was. Het is verbazingwekkend hoe weinig de mensen weten over wat ze moeten doen als een kind het inslikt. Iedereen denkt dat je het iets te drinken moet geven maar dat is het ergste wat je kunt doen. De paraffine gaat dan bovenop het water liggen en dringt in de longen waardoor een kind zelfs sneller kan sterven. Ook weet bijna niemand ons te vertellen dat ze brandwonden direct moeten koelen met water, bijna iedereen wil er meteen een verband om doen. We denken er nu aan om volgend jaar een grootschalig voorlichtingsproject te gaan doen in Munsieville. De overheid wil eigenlijk alle paraffine verbannen maar omdat veel mensen andere energiebronnen niet kunnen betalen, zal dat nog wel wat jaren gaan duren. Morgen komt de senior projectmanager van Paraffin Safety een presentatie geven voor de community. Het is onze eerste voorlichtingspresentatie op het terrein van de Embassy! Robert gaat morgen met een megafoon door de straten om reclame te maken hiervoor, dat is de manier van marketing hier.......De Embassy wordt met de dag mooier, het hek is nu blauw geschilderd en vandaag is een waterornament geplaatst. De GSKers hebben een nieuwe lading sterren die we gisteren ontvingen, in de boom gehangen als versiering. De rest van de sterren zijn uitgedeeld aan de kinderen in de creches die het team hebben bezocht. Het clinic team had een spannende dag vandaag, ze hebben hun rapport met bevindingen gepresenteerd aan de manager van de kliniek en haar staf. Het is erg positief ontvangen en het team heeft een voldaan gevoel. Ik ga in Januari terug om te kijken of aanbevelingen ook daadwerkelijk geimplementeerd zijn.
Zo meteen gaan we met Russel een wandeling maken op het terrein van Heritage Lodge. Russel woont zo'n beetje hier en reist door heel Zuid-Afrika als wildlife gids. Er zijn hier zo'n 250 soorten vogels dus ik hoop dat we er een hoop gaan zien. Vanavond kijken we met de staf van Heritage Lodge naar de foto's van de Embassy en het Tshepo Festival, ze leven allemaal zo met ons mee maar hebben geen idee waar we zo druk mee zijn. Ik heb weer een filmpje gemaakt van de opening en het Tshepo festival. Morgen is alweer mijn laatste dag hier en vlieg ik naar London. Het team blijft tot zaterdag maar ik krijg Marieke op bezoek dus vandaar dat ik eerder terugga. Ik heb in London nog 1,5 week de tijd om de 5 uur video die Jo voor ons heeft opgenomen te editen met Grey London en daarna ga ik heerlijk naar huis voor Kerst.

Geen opmerkingen: