vrijdag 11 november 2011

De eerste 100 dagen........

Deze week ben ik er achter gekomen waarom een nieuwe president of nieuwe algemeen directeur altijd eerst 100 dagen aankijkt voordat ze dingen gaan veranderen in een land of een organisatie. Ik ben inmiddels 103 dagen in mijn assignment (weekenden meegeteld dat wel) en deze week had ik heldere inzichten hoe we zaken hier zouden kunnen veranderen en effectiever kunnen werken, zowel hier op kantoor als in Munsieville. Het komt ook mede doordat ik deze week ben begonnen  met mijn individuele gesprekken met de Trustees van onze board. Dit zijn allemaal mensen met heel veel bedrijfservaring en al pratende met hen worden zaken ook steeds concreter. Misschien komt deze vertraging ook omdat ik in Augustus, net uit de hektiek van GSK, geen zin had in structuur en planning, omdat ik ervaren heb dat GSK op dit moment misschien iets teveel gestructureerd is en ik blij was om even in een organisatie te werken waar alles wat meer ad-hoc werd geregeld. Nu na ruim 100 dagen en een bezoek aan Munsieville, realiseer ik me dat structuur en planmatig werken Project Hope UK kunnen helpen en ga ik me sterk maken om de organisatie in mijn laatste weken in London en straks in Januari in Munsieville, te helpen met een planmatige aanpak voor 2012. Om een voorbeeld te geven, The Thoughtful Path is gestoeld op 7 zogenaamde Hubs, dit zijn projectgroepen die ieder een eigen aandachtsgebied hebben zoals bijvoorbeeld, Early Childhood Development of Child Rights, en die gedreven worden door leden van de community zelf. Een project zoals de stenen maken van de Entrepreneur Ladies valt bijvoorbeeld in de Hub "community strengthening". Op dit moment functioneren nog niet alle Hubs en er is geen plan van aanpak of overlegstructuur. Mijn voorstel is nu om met deze Hubs een plansessie of "brown paper" sessie te doen (zal veel GSK collega's bekend in de oren klinken) om gezamenlijk te komen tot een actieplan voor volgend jaar. Vervolgens kunnen de doelstellingen van onze projectleider daarvan worden afgeleid en kunnen leden van onze Board ieder een Hub sponsoren om ook hun betrokkenheid te vergroten. We zullen dan ook een dashboard bijhouden van onze vorderingen. Dit zullen we zowiezo moeten gaan doen omdat we bezig zijn om een grote sponsoring van de Big Lottery Fund binnen te halen en die zullen ons regelmatig vragen om een voortgangsrapportage. 

De gesprekken met de Trustees zijn erg goed en ik merk dat als ik ze concrete hulpvragen stel, dat ze echt bereid zijn om ons te helpen. Zo had ik afgelopen woensdag een gesprek met Clive Holland, voormalig CEO van Grey (een reclameburo, welbekend bij GSK). Hij heeft me geintroduceerd bij Jeremy Whitehead, Senior VP en klantverantwoordelijk voor GSK, waar ik vandaag al een afspraak mee had! Ik heb met hem en 2 medewerkers uit zijn team gesproken en ze hebben toegezegd om me te helpen bij het maken van 2 promotionele videos ism Grey Johannesburg!! Ik was helemaal enthousiast en ben ontzettend blij met hun hulp. Het gaat ons ontzettend helpen als we 2 mooie professionele videos hebben die we kunnen gebruiken om meer sponsoring binnen te halen. Als ik terug kom uit Afrika mag ik met zijn teamleden de video gaan editen op kantoor van Grey. Echt superleuk! 

Inmiddels zie ik dat mijn vlucht naar Nederland weer vertraagd is, ik zal dus laat aankomen vanavond. Het is natuurlijk weer BA, dit is de 2e keer dat ik met ze vlieg en met KLM heb ik NOOIT last. Maar goed, ik heb genoeg werk om me mee te vermaken op de luchthaven....    

Geen opmerkingen: