woensdag 26 oktober 2011

Wat vliegt die tijd!

Kinderen spelen heerlijk buiten in de schaduw
Hoewel het al laat is (voor onze begrippen want onze dag start vaak al 5.30 omdat de zon dan al schijnt en het al warm is) schrijf ik toch maar wat in mijn blog want ik krijg van verschillende kanten al klachten dat het zo stil is....Ik ben erg druk met de laatste zaken in Munsieville, hoewel ik heb mijn eigen werk rond de journalisten academie al wel heb afgerond. Maar Betty is zo ontzettend druk dat ik wat zaken van haar heb overgenomen. Zo ben ik afgelopen maandag de hele dag op pad geweest met Beauty, een van de Early Childhood Development dames die een training volgt van Safe and Sound Education in partnership met Project Hope UK en gesponsord door GSK Zuid-Afrika. De training is voor leidsters van creches en hier leren ze hoe ze de kinderen moeten stimuleren door het invoeren van een programma met voorlezen, thema's bespreken, zoals het menselijk lichaam of landen, maar ook hygiene zoals handenwassen na toiletbezoek en voor het eten etc.

In een snikhete container met weinig ruimte is slapen best lastig
Er is een enorm verschil tussen de creches waar de leidsters deze training hebben gevolgd en creches waar dat niet het geval is. De GSK Health and Safety groep die de creches in November gaat adviseren over allerlei zaken op het gebied van gezondheid en veiligheid, had nogal wat vragen aan ons gestuurd om zich te kunnen voorbereiden. Om deze informatie te verzamelen ben ik dus op pad gegaan. Beauty ging met me mee omdat zij de creches allemaal kent, de weg kent en ook voor me kan vertalen als dat nodig is. Het was een indrukwekkende dag. Ik ben voor het eerst sinds ik hier ben echt diep de krottenwijk Mschengaville in geweest wat erg indrukwekkend is. Het is hier al een paar dagen meer dan 35 graden en je kunt je voorstellen hoe het dan in een gebied met shacks ruikt, overal ligt nl afval en de overheid heeft overal Dixies geplaatst maar er zijn er te weinig voor zoveel mensen en ze worden niet heel frequent geleegd....Een van de creches die ik bezocht, was een creche in dit gebied.

Een creche in de woonkamer is niet ideaal, met de stenen uit het
project wil Sylvia haar creche gaan bouwen

Een creche in de shack van een mevrouw en haar man... 20 kinderen in een snikhete shack zonder raam of ventilatie lagen apatisch voor zich uit te staren of zaten buiten onder de enige boom die er was...hartverscheurend om te zien. 's Avonds toen mijn ouders vertelden dat ze een leuke dag hadden gehad met Nanne en Rosie in het bos, moest ik denken "wat hebben die 2 meiden het toch goed". Aan de andere kant zag ik ook heel positieve voorbeelden van creches waar kinderen heerlijk buiten aan het ravotten waren en waar binnen allerlei tafels met tekenspullen en speelgoed stonden en in de keuken een gezonde maaltijd voor ze werd gemaakt met verse pompoen. Wat overduidelijk was, dat de training echt het verschil maakt voor de kinderen. Ik sprak een van de leidsters die vertelde dat ouders enthousiast naar haar toekomen omdat de kinderen rijmpjes opzeggen of spontaan gaan tellen.

Mshengoville waar ik ook een creche bezocht

Gisteren hadden we 2 collega's van GSK Zuid-Afrika op bezoek in Munsieville. GSK sponsort diverse projecten van ons en daarom wilden ze komen kijken wat wij doen met het geld. Ook met hen zijn we naar verschillende creches geweest en bezochten we een van de aangelegde groententuinen. Gistermiddag was er de Youth Prayer meeting georganiseerd door de pastors van Munsieville en twee collega NGO's Humana Youth in Action and Seopasengwe Youth for Transformation in partnership met Project Hope UK. De meeting zou om 13 uur beginnen en dat werd 15.15. Ongelofelijk hoeveel tijd hier wordt verlummeld en het houdt zichzelf in stand want degene die er om 13 uur is wordt niet beloond voor het op tijd komen maar moet wachten totdat er voldoende mensen zijn om te beginnen......Er werd gebeden en gezongen en er waren diverse sprekers die vertelden over de projecten die er zijn in de community en waar de jeugd aan kan deelnemen. De boodschap was dat het aan hen is om de kansen in de community te pakken.

Meisje bidt gedwee mee
Vandaag heb ik mijn aanbevelingen voor de Youth Voice Journalism Academy gedeeld met de sponsor zodat zij weer verder kan met het budget voor volgend jaar. Ze was blij met mijn evaluatie en we hebben allebei het vertrouwen uitgesproken om volgend jaar samen door te gaan. Daarna ben ik weer naar Munsieville gegaan omdat ik een klas digitale media aan de journalisten had beloofd. Ik heb ze ook hun nieuwe opdracht gegeven en uitgelegd. Ze gaan alle activiteiten van de GSK H&S groep die in November komt vastleggen en hebben de creatieve vrijheid van me gekregen om zelf te bepalen hoe. Medio November wil ik hun plan van aanpak zien en ik ben heel benieuwd hoe dat eruit gaat zien. Ik ga ze vanaf volgende week vanaf een afstand coachen en ik vind het spannend of dat gaat lukken. Morgen nog een dag om zaken af te ronden en om 18 uur de laatste meeting in Munsieville.........
De journalisten van Munsieville: Palesa, Bucs, Articia en Tebogo

Geen opmerkingen: