maandag 19 september 2011

Lente in Zuid-Afrika

Gisterochtend ben ik na een vlucht van 11,5 uur met Southafrican Airways (echt een superservice en leuk personeel) aangekomen in Johannesburg. Gelukkig stond Alyson me daar al op te wachten want het is toch een uur rijden naar Randfontein, de plaats waar onze compound is. En dan ook nog rijden aan de verkeerde kant van de weg....Na ca 1 uur rijden kwamen we aan bij ons appartement. Het ligt in een soort van nieuwbouwwijk met een groot hek eromheen en bewakers bij een groot hek. Natuurlijk eerst kennis gemaakt met de bewakers, Geelboy, Johan en Isaak die elke keer een praatje willen maken en deze mannen moet je te vriend houden! Ze zijn ontzettend aardig hoor en het stelt me gerust dat ze er zijn. Gistermiddag na de lunch kwamen de kinderen uit de buurt vragen of we mee wilden voetballen " de meiden tegen de jongens" en hebben we gevoetbald met ze. 
Ons appartementgebouw
Dat was erg leuk.
Vanochtend zijn we eerst naar de sportschool geweest die hier vlakbij is. Alles met de auto, want het is niet veilig om te lopen. Daar kwamen we een buurman tegen en die heeft gezorgd dat ik korting krijg op een abonnement voor 6 weken. Daarna hebben we mijn auto opgehaald. Ik heb vandaag voor het eerst links gereden. Op zich geen probleem maar het is wel lastig dat de richtingaanwijzers op de plek van de ruitenwissers zit en andersom. Ik heb dus wel een paar keer de ruitenwissers aangezet ipv de richtingaanwijzers. Een beetje een stom gezicht want het is hier 25 graden en geen druppel regen te zien. Ook ben ik na het boodschappen doen een keer aan de verkeerde kant ingestapt......Maar goed, het gaat vast wennen. Morgen ga ik rijden naar onze afspraak in Munsieville dus dan leer ik het snel genoeg. Na het boodschappen doen hebben we thuis wat gewerkt en rond half vier stonden onze vriendinnen weer op de stoep om met ons te kletsen. We hebben foto's gekeken met elkaar en het was heel gezellig. We hebben net weer stroom gekocht dus we kunnen nu weer wat werken....Dat gaat als volgt. Je gaat naar een winkel en koopt voor een bepaald bedrag stroom. Dan moet je 2 dagen wachten en dan SMS je een nummer dat je krijgt. Vervolgens krijg je een SMS terug met een kode en die type je in in het apparaat dat de stroom regelt in huis. En dan is er licht! Alsyon en ik hebben al bedacht dat als wij het hier voor het zeggen hadden, dan zouden we dat toch echt anders regelen.
De buurtvriendinnen
Zoals gezegd, morgen naar Munsieville dus ik zal jullie later deze week wat meer vertellen hoe het daar was. Wat betreft de Star of Hope, ik heb inmiddels wat Nederlandse scholen die aangegeven hebben dat ze het een leuk project vinden, maar dat ze al wat hebben voor dit jaar. Jammer maar dan hebben we volgend jaar al wat deelnemers. Mijn vader is deze week aan de slag gegaan om scholen in Breda te gaan bezoeken en te proberen ze zover te krijgen. Hij heeft in sales gezeten dus het lijkt me sterk als hij ze niet over de streep gaat krijgen. De UK en US GSK collega's zijn ook nog druk bezig en vanmiddag kreeg ik een mail van Jeroen dat hij vandaag op zijn vrije dag alle 24(!) scholen van Houten, persoonlijk heeft benaderd om mee te doen. Ben heel benieuwd wat daar uitkomt! Guy heeft zijn oude basisschool ook benaderd wat ik ook erg waardeer. Iedereen die aan de slag is voor de kinderen van Munsieville, ontzettend bedankt. Ik waardeer jullie betrokkenheid enorm en ervaar jullie hulp als een enorme steun. Bedankt allemaal!!

Geen opmerkingen: