donderdag 8 maart 2012

The Speed of Trust; een boek om te lezen!

Voor het project van Marcel heb ik deze week het boek "Speed of Trust" gelezen van Stephen MR Covey, de zoon van Dé Covey van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap. Een erg waardevol boek en zeker een aanrader. Hij stelt dat vertrouwen de sleutel is die alles verandert en het is ook aangetoond; bedrijven waar een hoge mate van vertrouwen is, halen betere resultaten dan bedrijven waar een lage mate van vertrouwen is. Ik heb vaak als ik dit soort managementboeken lees, een hoog "open deuren" en "ja, logisch" gevoel, maar toch in de praktijk blijkt dan vaak dat we die open deuren voorbij lopen en juist de voor de hand liggende zaken niet zien en zoeken naar moeilijke oplossingen. Volgens Covey is vertrouwen de meest belangrijke leiderschapscompetentie van de nieuwe wereldeconomie, en de nummer 1 taak van een leider is om vertrouwen te inspireren. Als je het boek leest, zul je het daar ook volledig mee eens zijn! Ik raad het iedereen aan te lezen, het leuke is dat het niet alleen toepasbaar is op organisaties, maar ook op je persoonlijke leven.
Grappig is dat er veel voorbeelden in staan en 1 voorbeeld spraken mij in het bijzonder aan. Het eerste voorbeeld ging over "Intentie", één van de 4 kernen (of Cores) die belangrijk zijn voor de 1e schil van vertrouwen; zelfvertrouwen (of geloofwaardigheid). Als voorbeeld werd genomen dat NGO's of liefdadigheidsorganisaties in onderzoeken naar vertrouwen altijd als hoogste uit de bus komen, terwijl bijvoorbeeld politici altijd onderaan de lijst staan. Het is vooral de "intentie" of het "motief" waarop NGO's hoog scoren en politici laag. Op de website van Covey staat een industrie trust profile waarin je ziet dat de farmaceutische industrie ook laag scoort op Intent. Het goede nieuws is dat je aan vertrouwen kunt werken en het kunt herstellen! Om "Intent" te verbeteren kun je 3 zaken doen; de eerste is onderzoeken of je intentie goed is, maar daar twijfel ik bij GSK voor geen moment aan! Onze missie is glashelder: we willen patiënten helpen om meer te doen, zich beter te voelen en langer te leven. Het tweede verbeterpunt is "maak duidelijke wat je intentie is, en wees eerlijk". Ik denk dat we daar nog veel in kunnen verbeteren. Door alles wat we doen, te doen vanuit de patiënt, zal dat ook duidelijk worden voor de buitenwereld. Ik kan me goed voorstellen dat de buitenwereld die naar ons kijkt, zich soms afvraagt wat onze echte intentie is omdat we zo intern gericht zijn. Het derde punt is "kies overvloed", en dit gaat om een mindset. Een vraag die je hier zou kunnen stellen is "als ik in een onderhandeling zit, geloof ik dan echt dat het mogelijk is om met een oplossing te komen die voordeel levert voor ons beiden - of denk ik heel diep van binnen, dat die ander alleen maar voordeel kan hebben als ik eraan verlies?". Door vanuit overvloed te denken in plaats vanuit de beperking, kom je vaak tot betere oplossingen voor beide partijen. Dit is er ook 1 om over na te denken. Als wij met klanten praten, denken we dan echt vanuit de klant? En dan ben ik weer terug bij waarom ik dit boek aan het lezen ben. Erg interessant.
Overigens ben ik ervan overtuigd dat veel NGOs wel degelijk profiteren van het feit dat ze zo hoog scoren in vertrouwensonderzoeken. Ik heb nu een klein kijkje in de keuken mogen nemen van non-profits en er zijn ook veel non-profts waarbij slechts een klein deel van het ingezamelde geld ten goede komt aan het doel en er heel veel geld opgaat aan allerlei managementlagen en inefficiente manieren van werken. Wisten jullie trouwens dat de non-profit sector ook wel de Derde of Third Sector wordt genoemd? Dit omdat non-profits de derde industrie zijn in de USA, na retail en wholesale maar nog voor de bouw, de bankwereld en telecommunicatie! In de afgelopen 15 jaar zijn non-profits sneller gegroeid dan de economie in de USA en zijn er ieder jaar 30.000 nieuwe organisaties bijgekomen. Het is een sector waar wij ook veel van kunnen leren. Mijn volgende boek is dan ook "Forces for Good", the six practices of High-Impact nonprofits, waar ik tijdens mijn PULSE assignment al veel in heb gelezen maar waarin ik nu gericht op zoek ga of er tips in staan hoe we ons kunnen verbeteren in klantgericht denken. Wordt vervolgd!

Geen opmerkingen: