donderdag 19 januari 2012

Vervolg uit de week van....

Donderdag 19 januari
Vanochtend al vroeg op pad. Eerst naar Krugersdorp om wat dingen te printen en de gebonden rapporten van de GSK vrijwilligers op te halen. Ze zien er mooi uit. Ik laat hier de certificaten voor de journalisten uitprinten en die zien er ook prachtig uit, heel professioneel! Wat zullen die meiden trots zijn maandag. Ik rijd naar de Embassy waar Alyson en Betty overleg hebben en ik sluit me bij ze aan. Eve, de sponsor van de stenen maak machines wordt ongeduldig dat er nog geen stenen zijn geproduceerd maar zij weet niet precies waarom niet. We besluiten over 2 weken (nou ja, Alyson en Betty dan) een afspraak met haar te maken om haar bij te praten. Uit de meeting met de stenen maak vrouwen bleek dat op het stuk land dat ze gedoneerd hebben gekregen van Mogale City, een enorm rotsblok te liggen dat met een vorkheftruck moet worden weggehaald. De gemeente heeft toegezegd dat te doen, maar dan begint het gezeur. Daar moet een eindeloze procedure aan vooraf gaan dus volgens Betty kan dat nog wel maanden duren.......We sporen de dames aan om iedere dag aan de councillor te vragen hoe het ermee staat en dan zal het waarschijnlijk wel sneller blijken te kunnen. Wij kunnen en willen dat niet voor ze doen, het maakt meer indruk als de lokale bevoling (de kiesgerechtigden!!!) dit doen. Totdat die rots weg is kunnen we niet veel doen helaas. Om half tien begint de vergadering met de chrecheleidsters die een training volgen bij Safe and Sound Learning Association, Safe and Sound Learning Association en de mensen van de Teddy Bear Clinic for abused children. Deze laatste hebben wij afgelopen maandag uitgenodigd om zich te komen voorstellen en omdat ze graag wat meer contact met creches in Munsieville willen om hun voorlichtingspresentaties te kunnen geven. Doel van de meeting is dat ik met iedereen de bevindingen van de GSK EHS vrijwilligers wil delen en wil kijken wat we kunnen implementeren. Ook bespreek ik met ze het briefingsdocument dat Paul heeft gemaakt naar aanleiding van diverse gesprekken vorig jaar met de Hub medewerkers. Hierin staan visie en missie en de doelen en ik wil graag dat ze een concreet actieplan voor 2012 gaan maken. Het is een succesvolle meeting. Goed voor Safe and Sound om te zien dat niet alles dat in de training wordt besproken, ook in de praktijk wordt toegepast (zo hangen vaak de noodnummers niet in de creche zichtbaar op de muur, wordt de toilethygiene niet altijd consequent toegepast en is er geen brandoefening geweest. We benadrukken dat het belangijk is om dit allemaal zo snel mogelijk op orde te krijgen en geven de leidersters ook nog diverse voorlichtingsmaterialen mee die de GSK vrijwilligers gemaakt hebben.

Team van Safe and Sound Learning Association


Medewerkers van Teddy Bear Clinic geven presentatie
We spreken met de leidersters en Safe and Sound af dat er in maart een grote brandoefening wordt georganiseerd met alle crecheleidsters met tevens een eerste hulp training! De leidsters zijn ook erg blij met de aanwezigheid van Teddy Bear Clinic. Ze geven een korte presentatie hoe ze misbruik bij kinderen kunnen herkennen en we concluderen dat daarin de training van Safe and Sound wel het onderwerp aanstipt maar onvoldoende uitdiept. De Teddy Bear Clinic is daarom bereid om een 1-daagse training te organiseren en daar zijn de leidsters ontzettend blij mee! Om 11 uur heb ik mijn TC met Paul om hem bij te praten over alles wat loopt en mijn deliverables voor deze weken. Hij is erg tevreden met wat er allemaal loopt en geeft aan dat hij voor  volgend jaar 3 PULSE vrijwilligers heeft gevraagd. Ik hoop dat hij die ook gaat krijgen. Alyson en ik hebben hem geholpen met samenstellen van de assignments van deze vrijwilliger. Om half 2 rijd ik weer naar de Embassy om alles klaar te zetten voor de workshop met de House of Young Ambassadors die ik samen met Lifeline heb georganiseerd. Het loopt helaas niet helemaal als gepland want woensdagavond hoorden we dat de High School students tot 16 uur naar school moesten en pas om 1630 konden aansluiten. We besloten dus eerst maar met de primary school kinderen te beginnen. Betty kon er wegens omstandigheden niet bij zijn en we hadden het vermoeden dat de kinderen die er waren niet allemaal tot de House of Young Ambassadors behoorden.....er waren er maar 4 van de 10 aanwezigen bij de opening van de Embassy geweest dus ik vrees dat ouders hun kind gewoon gestuurd hebben zodat ze in ieder geval onder de pannen waren. En aangezien Betty geen namenlijst voor ons had konden wij het niet controleren......Het zal ook snel rondzingen dat er drinken en eten is dus misschien hebben we volgende week wel 100 ambassadeurs.....We begonnen met een oefening waarbij de kinderen allemaal 1 schoen in het midden moesten leggen en een schoen van een ander moesten uitzoeken en aandoen. Ze moesten even rondlopen en vertellen hoe dat voelde. De symboliek was dat ze als Ambassadeur de kinderen van Munsieville vertegenwoordigen en dus moeten ze vaak  in de schoenen van een ander gaan staan. Het was hard werken, we vroegen de kinderen waarom ze hier waren en wat de Thoughtful Path was en waar het voor stond. We kregen antwoorden als “ Ik dacht dat ik hier mijn huiswerk kon maken” en “ ik heb eigenlijk geen idee, ik moest hier  heen van mijn ouders”. Er waren er 2 of 3 die konden zeggen dat het gaat om het helpen van kinderen in Munsieville. Maar na zo’n 2 uur ging het al beter en kwamen we dichter bij de kern. Ik was erg verbaasd toen de kinderen zeiden dat ze even een lied wilden oefenen en na 5 minuten naar buiten kwamen en een lied zongen en dansten waarbij ze heel dicht kwamen bij de essentie van de Thoughtful Path!!! Ik bracht de kinderen na afloop allemaal weer thuis en in de auto zei Lebo (10 jaar) die de hele dag niks had gezegd “I think my mom will be very proud of me because I learned a lot today!”.

Karina en Thuli van Lifeline helpen met de workshop 


Het Thoughtful Path Ambassador lied..
Tegen het eind van de workshop kwam Dr Pretorius langs met een aanhangwagen vol spiksplinternieuw speelgoed! Hij had het artikel in Krugersdorp News gelezen en wilde dit graag aan ons doneren. Het heeft een waarde van ca 10.000 euro! Ik kon wel dansen van geluk, ik zie al die kinderen al spelen met al dat speelgoed en ook de creches kunnen we nu voorzien van speelgoed. We hadden het juist die ochtend gehad over een speelgoedbibliotheek..........Het leuke was dat Sammi – Jo van Krugersdorp News er ook net was omdat ze een artikel over de House of Young Ambassadors wilde schrijven. Ik vertelde haar dat Dr Pretorius nav haar artikel hier was gekomen en ze kon meteen een vervolg artikel schrijven. Ze was ook zo blij, zij is samen met haar collega geheel voor deze krant verantwoordelijk en zo blij met onze hulp in het aanleveren van nieuws. En ik ben WAT blij met haar, dankzij ons contact hebben we nu 11 artikelen in Krugersdorp News over Project Hope sinds mijn aanstelling. Thuisgekomen was ik helemaal hyper van alles wat die dag was gebeurd en ik heb nog tot 22 uur zitten emailen en foto’s uitzoeken. Ik heb snel wat eten gemaakt (heerlijke spinazie hebben ze hier). Morgen gaat de stekker er even uit voor het weekend en vertrek ik rond de middag met Alyson naar het game reserve Pilanesberg. Even bijkomen van deze enerverende week waarin alles bij elkaar lijkt te komen. Goed weekend!

Geen opmerkingen: