woensdag 25 januari 2012

Afscheid van mijn grote vriendinnen!

Vandaag hadden Alyson, Betty en ik de 2e business planning workshop met de Entrepreneur Dames! Om 11.45 waren wij in Mayebuye om de dames op te halen, geen dames......Dan maar even een foto maken van het gat in de supermarkt veroorzaakt door de heftruck gisteren. Ze waren gelukkig al bezig om het te repareren. De eerste dames kwamen aangelopen, in vol ornaat, prachtig aangekleed. Nog een rondje langs de laatkomers en om 12.45 waren we dan eindelijk in de Embassy. Alyson moest even weg (later bleek dat de dames geld hadden verzameld voor een afscheidsfeestje en Alyson werd gevraagd even snel wat lekkers te halen). Betty en ik begonnen met het verder uitwerken van het business plan met de dames. We hebben uitgerekend wat we minimaal per steen moeten vragen om break-even te spelen door de kosten te bepalen voor het maken van de stenen. We kwamen uit op 5 Rand (0,50 ct) per steen. Maar de concurrentie vraagt 2,42 Rand, een stuk goedkoper dus. We denken dat de mensen in de community best bereid zijn iets meer te betalen voor stenen uit de eigen community maar 2x zoveel zullen ze nooit betalen. Dus we moeten iets aan de kostprijs gaan doen. De vrouwen werken voor niets dus het zal van de grondstoffen moeten komen. Op pad en onderhandelen dus! Dat is voor de volgende workshop. De vrouwen hebben ook nog drie namen bedacht in een vergadering afgelopen zaterdag (allemaal Afrikaanse namen maar vrij vertaald: Star of Hope, Believe en "Goede dingen zullen gebeuren") en gaan hun co-operatie volgende week in Pretoria registreren. Inmiddels is de rots ook weg en kan het land vlak worden gemaakt en omheind. Het zal niet lang meer duren of de eerste stenen zullen worden geproduceerd!
Het land waar de stenen gemaakt gaan worden

De supermarkt met het gat in de muur
Na afloop van de meeting werden Betty, Alyson en ik naar buiten gestuurd! De vrouwen hadden iets in petto. Toen we na een aantal minuten naar binnen mochten werd er al flink gezongen en gedanst! Dit was ons afscheid, georganiseerd door de vrouwen. Ze hadden geld bijelkaar verzameld en Alyson had opdracht gekregen een verjaardags- en afscheidstaart voor mij te halen. We kregen allebei een persoonlijk speech van Anna, de voorzitster van de commissie en een tasje met een ketting, armband, 2 paar oorbellen en ik kreeg een Zuid-Afrika sjaal die natuurlijk in Afrikaanse stijl om mijn hoofd werd geknoopt! Zo ontroerend! Wat een schatten. Ook Alyson werd in het zonnetjes gezet en Betty kreeg ook een mooie ketting. De tafel werd volgetoverd met warme kip en broodjes en taart en drinken! Eerst natuurlijk allemaal bidden om de Heer te danken en daarna hebben we lekker met zijn allen gegeten. Wat een verwennerij! Ik wist gewoon niet wat te zeggen. Ze bedankten ons dat we 6 maanden van onze familie en vrienden zijn weggegaan om hen te helpen. Ik gaf aan dat ik een bevoorrecht mens ben om met hen te mogen werken, dat ik veel van ze geleerd heb en dat ik dankbaar ben dat ze me in hun hart hebben gesloten en dat ik dat zeker ook met hen heb gedaan, en  zelfs mijn familie vraagt naar ze. Pap, toen ik ze vertelde dat jij heel graag naar Munsieville zou komen om ze te helpen met stenen maken, maar dat je helaas geen Swana of goed Engels spreekt, moesten ze erg lachen, ze heten je van harte welkom! We hebben nog Happy Birthday en Lang zal ze Leven gezongen. Ongelofelijk hoe snel ze dat oppakten. Alleen vonden ze Hieperdepiep Hoera wel wat vreemd.................................
De verjaardagstaart

De Entrepreneur ladies hadden een verrassing voor ons

Alle vrouwen die het gaan doen: Stenen maken!

Ik met Anna, de voorzitster

Geen opmerkingen: